Voksenagronomutdanning

Sortland videregående skole ved avdeling Kleiva har to ulike tilbud innom landbruk for voksne kommende skoleår. Voksenagronomutdanning er et videregående tilbud for deg som ønsker formell kompetanse som agronom, mens fagskoletilbudet er for deg som allerede har fullført videregående utdanning.

Voksenagronom

Nettskolen i Nordland er ansvarlig for tilbudet, og Mosjøen og Sortland vgs. er tilbydere av opplæringa. Etter endt studieløp vil du være utdannet agronom.

Hva lærer du?

I løpet av to skoleår skal man gjennom følgende fag:

1.år: Produksjon og tjenesteyting, Forvaltning og drift, Maskin og teknologi.

2.år: Gårdsdrift, Utmark og kulturlandskap, Plante- og husdyrproduksjon, Økonomi og driftsledelse.

Opplæringa gjennomføres kombinert på nett og fysiske samlinger. Du vil delta på praktiske øvinger på skolegårdsbruket i tillegg til ekskursjoner. Teoriundervisningen vil foregå både som forelesninger på samlingene, i tillegg til faste arbeidskrav mellom samlingene.

Opptakskrav

1. Rett til videregående opplæring for voksne (endres til 19 år fra august 24)

eller:

2. Gjennomført VG1 naturbruk (alternativt kan man ta privatisteksamen(er) første år), eller få godkjent VG1 naturbruk gjennom realkompetansevurdering .

For informasjon og søking sjekk hjemmesiden til Nettskolen i Nordland:

Nettskolen i Nordland programfag naturbruk