- Har betydd mye for næringen

Aage Eriksen fra Hopen Fisk på plass på fiskerimessa i Brussel. - Klikk for stort bildeAage Eriksen fra Hopen Fisk på plass på fiskerimessa i Brussel. Ketil Olsen

- Arena Nordland har bidratt til at sjømatbedriftene i Nordland har fått vist seg fram for hele verden. 

Det sier daglig leder Aage Eriksen i Hopen Fisk i Kabelvåg.

Sammen med ni andre nordlandsbedrifter deltar Hopen Fisk på den store fiskerimesse i Brussel fra tirsdag til torsdag denne uka, som vanlig under paraplyen "Arena Nordland". Det er Nordland fylkeskommune som står bak Arena Nordland. Fylkeskommunen betaler en del av felleskostnadene, mens bedriftene betaler egen deltakelse.
 

- Arena Nordland er spesielt viktig for mindre bedrifter, som uten drahjelpa fra fylkeskommunen, ikke ville ha hatt råd til å være til stede i Brussel. Arena Nordland setter uten tvil sjømatnæringa i Nordland på verdenskartet, sier Eriksen.

 

Nordlandsambassadører


Han legger til at bedriftene som deltar på fiskerimessene i Brussel og Norfishing i Trondheim representerer hele Nordland i møte med kunder.

- Kan ikke jeg levere det kundene vil ha, sluser vi kundene videre til kolleger i fylket. På denne måten er vi ambassadører for hele Nordland, sier Eriksen.Under fiskerimessa kommer ma i kontakt med kunder fra hele verden. - Klikk for stort bildeUnder fiskerimessa kommer ma i kontakt med kunder fra hele verden. Ketil Olsen

 


 

Fra 2001

 

Ideen om å samle fiskeribedrifter fra Nordland under en paraply kom i 2001, og anledningen var messene Nor-Fishing og Aqua Nor, som arrangeres i Trondheim annet hvert år.

- Neste naturlige steg for Arena Nordland ble verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global i Brüssel. Her har Arena Nordland siden 2007 gjort suksess med sin regionale stand. Nordlandsbedrifter, samt kokker og lærlinger fra fylkets restaurant- og matfaglinjer i videregående skole, serverer nå nordnorsk sjømat og knytter verdifulle kontakter på sjømatmessen, forteller fylkesråd for næring Mona Fagerås (SV).

 

Senket terskelen for å delta


Fylkeskommunen har tatt jobben og mye av utgiftene med å organisere fellesstanden. Det har senket terskelen for bedriftenes deltakelse. Særlig gjelder dette for de minste aktørene.

- Når bedrifter år etter år vil delta på messer kun hvis de får stå under Arena Nordlands-paraplyen, er det tydelig at konseptet har sin berettigelse. På slike møteplasser kan kunderelasjoner pleies eller skapes, nettverk etableres og ikke minst avtaler inngås, sier Fagerås.

Messene i Trondheim og Brüssel fungerer ikke bare som markedsplass for bedriftene. Kommunale og fylkeskommunale politikere benytter Arena Nordlands stand som treffpunkt for nettverksbygging.
 

(Alle bilder: Ketil Olsen)

Fotograf: Ketil Olsen Fotograf: Ketil Olsen Fotograf: Ketil Olsen Fotograf: Ketil Olsen Fotograf: Ketil Olsen Fotograf: Ketil Olsen
Publisert av Trond-Erlend Willassen. Sist endret 26.04.2016 14:35
Fant du det du lette etter?